Ægte fitness – Natural Movement

Hvad er fitness? For mange er det store arme og flade maver.

Øverst ses et billede af en thailænder. Han ser stærk, sund og fit ud.

I et fitnesscenter ville folk tænke hvilket program træner han? Hvor mange gange træner han om ugen? Hvor mange sæt og gentagelser tager han? Hvor lange pauser i mellem sættene? Hvor meget og hvornår efter træning indtager han protein tilskud? Hvem vil ikke gerne have markeret muskler? Så du skal gøre det han gør og følge hans program.

Men du finder ikke denne mand i et fitnesscenter. Han ved ikke hvad det er. Han har fået sin fysik ved at være i sit naturlige miljø. Fiske, jage, plante rismarker og bevæge sig naturligt i løbet af dagen.

Den største hemmelighed i fitnessindustrien er at der ikke er nogen hemmelighed. Vi har alle potentialet til være sunde og stærke. Det ligger i vores DNA. Når vi spiser som mennesker er beregnet til at spise, hviler og bevæger os som vi er skabt til – så kan vi alle opnå ægte fitness og sundhed. Vi har alle potentialet og alle er ment til det fra naturens side.

Dyr i naturen løfter ikke vægte eller sidder i en maskine for at overleve, men udfører deres naturlige bevægelser som at hoppe, sprinte og klatre. Vi mennesker er stadig bare dyr.

SE FIT UD VS. VÆRE FIT

Ægte fitness handler ikke om udseende. Fysisk fitness er en tilstand, som giver dig evnen til specifikt at udføre aspekter af sport, erhverv og daglige aktiviteter. Fysisk fitness opnås ikke kun via træning, men også gennem korrekt ernæring, moderat aktiv livsstil, og tilstrækkelig hvile/søvn.

Før den industrielle revolution, blev fitness defineret som evnen til at gennemføre dagens aktiviteter uden unødig træthed. Men påvirkninger fra fitnessindustrien har ændret synet på fitness til at handle om udseende, udseende og om hvordan man ser ud (UDSEENDE!)…

Vi lære at bevæge os før vi kan tale. Det ligger i vores gener at bevæge os naturligt. Se på små børn som hopper, løber, kaster og klatrer når de kan komme til det. Desværre bliver vi fra barnsben af præget af reklamer og film om hvordan styrke og sundhed ser ud. Større = bedre. Vi bliver hjernevasket til at tro at det eneste måde at opnå sundhed på er at følge videnskabelige tilrettelagte programmer og træne en masse timer i et fitnesscenter.

Mainstream fitness er en ting der skal overstås, en byrde. En negativ ting. En straf for at være i dårlig form. Du skal gøre det for at komme til at se godt ud. Blive klar til strandsæsonen. Føle dig bedre. Fitness er for at se fit ud, ikke være fit – bodyboulding og medierne har været med til at præge vores idealer og dermed vores træning.

Du kan sidde en i en maskine og komme til at se fit ud. Men for at blive fit, adræt og bevægelig behøver du ikke andet en dig selv og udfolde dine naturlige bevægelser. Disse naturlige bevægelser er så varieret og der er så uendelig mange muligheder at det ikke bliver kedeligt.

Vægte, elastikker og andre trænings redskaber kan være gode redskaber som supplement til træningen af elite idrætsudøvere, men for største delen af befolkningen er det nok med naturlige bevægelser. Det er ikke bare nok. Det er en biologisk nødvendighed.

SAMSUNG CSC

Vi er designet til at bevæge os naturligt. Men vores moderne kultur og livstil for os til at tro at det er valgfrit. Det er det ikke! Det er en biologisk nødvendighed! Kroppen tilpasser sig hvad du udsætter den for. Folk som ikke bevæger sig naturligt mister funktioner og derved livskvalitet og sundhed.

Vi bliver nød til at gå fra en muskelbaseret tilgang til fitness til en bevægelsesorienteret tilgang. Problemet er at vi er fastlåst i en forestilling om hvordan og hvornår vi skal bevæge os fysisk. Vi tror at 3 gange 1 time i maskiner om ugen er nok. Resten af tiden sidder vi stille på en stol. Mange mennesker kan hverken løbe, hoppe eller klatre. Dette anses som normen i vores tid med vores samfund og livsstil.

Ægte fitness kan ikke defineres, det handler om hvilken kontekst du er i, men for at være overall fit skal du som minimum kunne:

  • Gå 25 km
  • Hoppe ned, hoppe op og hoppe langt
  • Hænge i dine arme og trække din egen krop op
  • Balancere
  • Sidde i en (dyb) sqaut i 5 minutter
  • Løbe 5 km (uden moderne løbesko)
  • Komme op og ned fra gulvet uden støtte fra hænderne
  • Løfte og bære tunge genstande/andre mennesker

Hoppe, klatre, kravle, løfte/bære, løbe, balancerer, kaste/gribe er bevægelser som vil gøre dig fit på en naturlig og holistisk måde. Samtidig forebygge du og lindre smerter og fremmer din sundhed. Bevægelserne er alle bevægelser som kan gøres i naturen (NATUR SOM MODGIFT TIL TEKNOLOGIEN) eller på nærmeste legeplads.

Jeg kan lære dig at blive fri, få bedre bevægelses teknik og bevæge dig ofte (se mulighederne i din hverdag). Du har allerede alt hvad du behøver for at få en sund og fit krop. Som et plus vil du samtidig forebygge smerter og livstilsygdomme.

KONTAKT for personlig undervisning eller book en WORKSHOP til din arbejdsplads, skole eller forening eller KURSER TIL FAGPROFESSIONELLE.

Lær noget nyt, bliv alsidig og gør hele verdenen til din legeplads og leg dig stærk i processen.

Følg også med på Facebook – www.facebook.com/bettermovefys – og tilmeld dig email-listen ved at sende en mail til info@bettermovefys. Så får du besked om åbne workshops, træninger, nye artikler og andre nyheder.

One thought on “Ægte fitness – Natural Movement

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s