Barfodsgang – få stærke og smerterfri fødder

Der findes mange måder at behandle fodsmerter på. For at få det bedste langsigtet resultat vil anbefale dig at træne op til at kunne gå i bare tæer (eller barfodssko).

Jeg har lige udgivet Naturlig Fod – Online Program & E-bog. Indholdet er det mest omfattende program med viden og øvelser til at opbygge en naturlig velfungerende fod.

Hvis du har fod smerter vil jeg anbefale dig at gennemgå programmet og uddanne dig selv i hvordan fødder skal kunne bevæge sig.

Hvis du ikke har problemer, ingen smerter og ellers en sund og rask fod, så vil jeg anbefale at supplere øvelserne i programmet med at gå en tur barfodet i varieret terræn (hvis ikke så vil du forhåbentlig blive klar til det efter du har arbejdet med øvelserne i programmet).

Det giver varieret belastning af alle fodens led. Fødderne bliver stærkere og mere mobile. Der er ikke noget træningsprogram, som kan efterligne dette. At bevæge sig barfodet i naturen vil også give varieret stimulering af huden. Dette kan være svært at efterligne med øvelserne.

Gå på sten, sand, grus, græs, bakker, skovbund, sandbund etc. Find ujævnt terræn og udfordre dine fødder og ankler (og resten af kroppen).

Vær bevidst og opmærksom omkring dine muligheder og valg. På billedet nedenfor kan du vælge at følge vejen og gå på fladt underlag (som de fleste gør – da det er det nemmeste), men du har også muligheden for at få mere variation ved at gå i rabatten med små huller og ujævnheder eller i
strandkanten med sten og sand.

IMG_20190416_204812.jpg

Hvis du har smerter og problemer med fødderne kan det være en for stor belastning at starte ud med at gå barfodet. Start derfor med at mobilisere din fod passivt og aktivt og træn den op til, at du kan begynde at gå på naturlige, ujævne overflader. Start ud med sko på, med tiden kan du bruge mere tid i bare tæer.

Få mere hjælp i Naturlig Fod – Online Program & E-bog.

Læs mere om fødderne:

Modstandsdygtige Ankler

Ret dine tæer ud – Hel skæv storetå, knyster og nedsunken forfod – Correct Toes

Barfodssko – et skift til minimalist sko (fordi alm. sko er sundhedsskadelige)

Barfodssko – Sammenlign din sko med din fod

 

/ Thomas

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s