Springerknæ – Okklusionstræning giver hurtigere heling af springerknæ

Springerknæ kan være en problematisk skade. Jeg har som ung selv haft springerknæ og været irriteret, frustreret og begrænset af denne skade.

“Vi ved fra vores forskning, at man efter en overbelastningsskade først får det bedre efter seks til 12 ugers optræning. Det er problemet med de her skader – det tager lang tid. Der kan gå op til seks måneder og måske et helt år, før man er 100% på toppen igen. Og selv efter et år kan vi se, at nogle stadig har lidt problemer” – Peter Magnusson.

Jeg synes det dejligt med nye undersøgelser som tyder på at springerknæ kan afhjælpes hurtigt.

“Får du en kronisk overbelastningsskade i knæsenen, er det både smertefuldt og irriterende, uanset om du er motionist eller eliteatlet. Man er i mange tilfælde tvunget til at nedjustere træningen – ofte for en længere periode. Men nu er der måske håb forude, viser et pilotstudie fra Bispebjerg og Frederiksberg Hospital. Her har forskere undersøgt effekten af okklusionstræning hos personer med kronisk overbelastningsskade i knæsenen, også kaldet springerknæ.” fra:https://videnplus.nu/okklusionstraening/hurtigere-heling-med-okklusionstraening/

“Overbelastningsskader kan være en langsommelig affære og et betydeligt problem for motionister og eliteatleter. Et nyt kontrolleret studie skal nu undersøge, om okklusionstræning kan være langt mere effektiv som behandling til folk med seneoverbelastningsskade i knæet, også kaldet springerknæ.” Beskrives det fra https://videnplus.nu/okklusionstraening/kan-tiden-laege-alle-saar/

Se hvordan træningen foregår her: https://videnplus.nu/type/video/hvad-er-okklusionstraening-og-hvordan-fungerer-det/

Det er i min optik super hvis denne træningsform kan hjælpe folk hurtigt tilbage. Det er dog vigtigt at huske at denne træning udelukkende har fokus på isoleret at træne knæsenen (og lårmuskel). Det er fint nogle gange at zoome ind og “reparere” ting i kroppen, men der skal også huskes at zoome ud og se kroppen som en helhed. Hvis vi kun fokuserer på den skadet sene, så glemmer vi at se på hvordan resten af kroppen fungerer. Hvorfor opstod denne overbelastning i senen? Er der manglende mobilitet i et andet led, nedsat fleksibilitet af nogle muskler, svaghed i andre? Forskellige faktorer som kan påvirke hvordan belastningen er i knæsenen.

“Vi ved fra vores forskning, at man efter en overbelastningsskade først får det bedre efter seks til 12 ugers optræning. Det er problemet med de her skader – det tager lang tid. Der kan gå op til seks måneder og måske et helt år, før man er 100% på toppen igen. Og selv efter et år kan vi se, at nogle stadig har lidt problemer” – Peter Magnusson.

Min erfaring siger at der er flere måder til at komme sig hurtigt ved springerknæ. Ved at introducerer specifikke øvelser som belaster knæet (dog uden at provokerer smerte) er det muligt at få lindret smerterne hurtigt og samtidig komme tilbage stærkere. Læs mere om springerknæ og hvordan en basketballspiller kom sig hurtigt her: Springerknæ – Bliv hurtigt smertefri med unik specialiseret og optimeret træning

Der er mange forskellige måder at lindre smerter på. Mit fokus er på optimering af hele kroppen for at skabe de absolut bedste forhold for det skadet område.

En nem måde at smertelindre knæ, som kan virke lidt på samme måde som okklusionstræning for knæ og lår ved at øge blodgennemstrømningen (men samtidig træne kroppens samarbejdsevne i mellem leddende): Lindre smerter i knæene ved at gå/løbe baglæns – Smertefri Knæ – Online Knætræning

Springerknæ – lindre smerten hurtigt og kom tilbage stærkere!

Skriv et svar