Springerknæ – Hvor lang tid tager det at genoptræne et springerknæ?

“Vi ved fra vores forskning, at man efter en overbelastningsskade først får det bedre efter seks til 12 ugers optræning. Det er problemet med de her skader – det tager lang tid. Der kan gå op til seks måneder og måske et helt år, før man er 100% på toppen igen. Og selv efter et år kan vi se, at nogle stadig har lidt problemer” – citat fra Peter Magnusson

Ovenstående er viden fra FORSKNING… Men hvad er muligt hvis man træner og bevæge området på anden måde end det som forskningen undersøger?

Genoptræning af Springerknæ
Online Træning feedback på genoptræning af Springerknæ

Min erfaring er at man ofte kan komme sig meget hurtigt! Der kan med den rette intervention og tilpasset træning mærkes effekt efter 1-4 uger. Det er min erfaring og dette er noget anderledes end hvad forskningen og den generelle erfaring siger:

Smerterne og en nedgang i præstationsevnen, der følger med skaden, varer ofte mange måneder og kan have negativ indvirkning på konditionen og den generelle sundhed.

Rehabiliteringsforløbet er ofte langvarigt og det kan være svært at fastholde idrætsudøvere.

Tilbagevenden til idræt forventes tidligst efter 6-8 uger for sikre vedvarende effekt af træningsterapien.”

– Ovenstående uddrag er fra en fysioterapeutisk faglig status omkring overbelastede sener som siger at genoptræning tager tid.

En faglig status fra 2019 skriver at genoptræning af overbelastede sener kan tage tid. Ja, det tager tid – men det behøver ikke at tage lang tid!

Ja, det tager tid og det er ærgerligt for det behøver det ikke. Ofte fører det til lange pauser fra idræt og værste fald helt ophør med at dyrke den idræt du elsker. Se med i videoen hvor jeg deler min erfaring med hurtig genoptræning:

Hvorfor tager det så lang tid? Da jeg blev uddannet fysioterapeut i 2012 fulgte jeg alle standarder og forskrifter for hvordan man skulle genoptræne. Problemet var bare at det var ikke hver gang det gav resultat. Nogle fik lindring, men andre fik det ikke bedre.

Jeg har altid søgt at optimerer og finde bedre løsninger. Derfor søgte jeg videre inden for fysioterapien og videreuddannet mig og tog kurser. Jeg fik flere redskaber og kunne bedre hjælpe flere og flere… Men… Det var fortsat ikke alle jeg kunne hjælpe. Derfor søgte jeg videre. Jeg søgte videre uden for fysioterapien. En helt ny verden af muligheder dukkede op, som sammen med min baggrundsviden fra fysioterapien har gjort at jeg nu har redskaberne og viden til at hjælpe folk endnu bedre.

Ved at se udover standard protokoller for genoptræning af springerknæ åbner der sig nye muligheder. Mulighed som gør at det er muligt at opnå meget hurtigt smertelindring. Ved at se individuelt på hver enkelt person jeg træner, kan træningen og dosis tilpasses og justeres for at opnå optimale resultater – som giver hurtigt smertelindring.

Ved at se på andre måder at træne og bevæge sig på end de standard øvelser som er at finde i standard protokollerne er det muligt at skabe andre resultater. Det er muligt at justerer og tilpasse belastningen når man kigger individuelt, i stedet for at arbejde ud fra en standardprotokol.

Det er kort fortalt det jeg gør. Jeg har ingen standard protokol. Intet fast program. Alt handler om kontekst. Der er aldrig to personer, som er ens. Der er aldrig to springerknæ, som er ens. Derfor kræver det i min optik en individuel tilgang for at opnå de mest optimale resultater.

View this post on Instagram

Der er så simpelt at få smerterfrie knæ! 🤩 Jeg siger ikke at det er let… Men simpelt… Det kan lade sig gøre helt uden at holde pause fra din idræt. Ja, du læste rigtigt, der er ikke nødvendigt at holde pause og give knæet ro. I min optik er det faktisk ikke optimalt med hvile😮 Den proces jeg tilbyder gør, at du kan blive ved med at træne den idræt du elsker. Samtidig bliver du ikke bare smerterfri, men i processen optimeres din krop og performance. 💪 Som @sebba_sinatra der efter 4 uger kan spille uden at mærke smerter bagefter OG dunke for første gang i 10 måneder. Tilfældigt? Måske.. måske er det et resultat af min søgen efter optimere kroppen.. Jeg har selv haft knæsmerter (menisk skade), i 2012 var jeg til ortopædkirurg som ville skære i mit knæ. Heldigvis skulle jeg rejse til udlandet for at arbejde og ville derfor ikke opereres før rejsen. Jeg søgte over alt for at finde en løsning. Jeg fandt mange små brikker rundt omkring og i dag kan mit knæ mere end før! Denne "rejse" har gjort at jeg kan sætte disse forskellige brikker sammen og se det hele i et større perspektiv. Derfor er det så simpelt for mig at lindre knæsmerter UDEN du skal holde pause. Skriv endelig hvis du har nogle kommentarer eller spørgsmål! Kontakt mig for hjælp til din situation. Skriv her eller på info@bettermovefys.dk Læs mere om min tilgang til træning og bevægelse på hjemmesiden: https://www.bettermovefys.dk Facebook https://www.facebook.com/bettermovefys Facebook Gruppe https://www.facebook.com/groups/bettermovefys #SuperHumanKnees #HumanMovement #smertefribevægelse

A post shared by Thomas Pretsch (@thomaspretsch) on

Hvad holder dit knæ dig tilbage fra at deltage i aktiviteter? Hvad ville det betyde for dig at blive smertefri hurtigt?

Kom tilbage hurtigt med Online forløb – læs mere her: Smertefri Knæ – Online Træning

Leave a Reply