Modstandsdygtige Ankler

Til alle idrætsudøvere, damer i stiletter og mennesker som vil fungerer som mennesker – et par videoer med øvelser til dine ankler! Læs med og prøv øvelserne med det samme.

Dine fødder mangler sandsynligvis bevægelse. En masse bevægelse som ville have stimuleret dine fødder (stimuleret til varieret muskelarbejde og dermed resulterende adaptioner). Vores miljø påvirker vores krop. Vi går på flade fortove, stier og selv når vi dyrker idræt foregår det oftest på jævnt underlag (desuden har vi gemt vores fødder væk i et par sko. Et par sko som oftest begrænser tæernes, fodens og anklens naturlige bevægelser). Det betyder at vores “moderne” ankler mangler stimulering fra en masse vinkler og stillinger. Vinkler og stillinger som vi ville have været udsat for hvis vi dagligt gik i noget der kaldes: NATUREN.

Vi ville gå op og ned af skråninger, ujævnt underlag og over store og små sten, trærødder osv. Prøv at forstille dig alle de stillinger foden kan indtage for at tilpasse sig til denne variation.

Læs mere om fordelene ved varieret bevægelse – Variation – I din træning og livsstil.

Vores krop bliver præget af det flade underlag og den manglende bevægelse. Bevægelserne i ankel mindskes gradvist. Der ikke behov for at holde ubrugt bevægelighed ved lige. Kroppen adapterer til denne stimulering af fladt underlag. Det er i og for sig fint nok. Indtil den dag du træder forkert på kantstenen eller lander ned på en modstanders fod og ruller om på anklen. Når anklen ikke er vant til at være i yderstilling vil risikoen for at en skade opstår være større. Hvad ville der ske hvis du nu havde trænet i denne position?

Så ville din hjerne have dannet et billede (bodymap/kropsskema) af denne bevægelse og dermed ville dit nervesystem være klar til at aktivere musklerne i disse yderstillinger. Muskler, sener og ledbånd ville være stærkere og knoglerne vant til kraft påvirkning i denne vinkel. Det er egentligt ret simpelt – og det er øvelserne også.

Forbered din krop mod ankelskader, som sker i yderpositioner.

Fra stående kom op og:

  • Stå på inderside
  • Stå på yderside
  • Stå på tæer
  • Stå på hæle

Disse øvelser træner din evne til at bære vægt i leddens yderstillinger og giver hjernen besked om at dine led kan bevæge sig og kontrolleres i yderstilling. Når du har vænnet dig til de første øvelser er det tid til at tage skridtet videre mod at gøre dine ankler til “flydende stål”, som kan modstå livets udfordringer.

  • Gå på inderside
  • Gå på yderside
  • Gå på tæer
  • Gå på hæle

Det er nogle meget simple øvelser, men med en stor effekt. Indrag dem i din opvarmning til din idræt eller brug dem mens du venter i kø i supermarkedet. Sundhedsfaglige og personer i fitness verden har tendens til at overfokuserer på at øvelser skal udføres korrekt. Men der findes ingen korrekt position for vores krop. Vores krop er skabt til at bevæge sig i 3D i varierende omgivelser. Ved at genvinde nogle af disse manglende bevægelser kan vi begynde at hele gamle skader og forebygge nye ved at gøre ankler og fødder mere modstandsdygtige og robuste. Det hjælper elite håndboldspilleren, det hjælper gamle fru Hansen.

Lev livet på kanten – af din fod..

/Thomas

Ovenstående øvelser kan gøres lettere eller sværere – KONTAKT for mere info.

Interesseret i at vide mere og gå i dybden med denne tilgang til hele kroppen? Book en WORKSHOP tilpasset jeres behov.

Følg også med på Facebook – www.facebook.com/bettermovefys – og tilmeld dig email-listen ved at sende en mail til info@bettermovefys. Så får du besked om åbne workshops, træninger, nye artikler og andre nyheder.

 

 

2 thoughts on “Modstandsdygtige Ankler

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s