Sov godt, sov mere naturligt og lindre dine smerter

Naturlig bevægelse er ikke kun træning, hop, kravle, rulle, løb og klatring i træer. Naturlig bevægelse som livsstil gælder om at få mere og bedre bevægelser ind i hverdagen.
Vi sover 8 timer (plus/minus) og de 8 timer kan gøre os stærkere eller svagere. En hightec seng med komfort-fjerdre som tilpasser sig kroppen gør dig svag, immobil og i sidste ende ukomfortabel.

Vi har fået ny seng. Til alle dem der vil bevare (eller genvinde) den ungdommelige/naturlige funktion af kroppens led kan jeg kun anbefale det samme. Lav seng, hård madras. Bum.

IMG_20170625_172615_744
Sov naturligt. Lav seng. Hård madras.

Hvorfor?😴

En naturlig velfungerende krop burde kunne sove i en blød seng, på en hård madras eller på gulvet. 20-30 år med søgen efter komfort har gjort din krop ude af stand til at kunne noget så simpelt og naturligt som at hvile og sove på gulvet. Mange år med manglende naturlig bevægelse kan gøre vores kroppe “mikro-handicappet” – ude af stand til at indtage naturlige hvilepositioner.

Hvis du skifter seng for at finde noget din krop kan holde ud at ligge på skal du se det som et signal. Et signal på at der er noget galt. På samme måde som folk får ortopædisk fodtøj til at aflaste/lindre symptomer i fødderne. Fodtøjet fjernet signalet (ubehag/smerte), men fjerner ikke det underliggende problemer. Det er den lette løsning. Men på langsigt vil det give flere problemer. Behov mere støtte, aflastning osv.

Kroppen tilpasser konstant hvad vi udsætter den for. En tredjedel del af livet bruges på at sove. Sov bedre og få det bedre.

Lav seng = mere bevægelse

Helt simpelt vil du få en del mere bevægelse bare ved at stå op om morgen og kravle i seng om aftenen. Du skal sænke og hæve din krop i forhold til tyngdekraften. Det giver en masse værdifulde bevægelser, som i sig selv er styrkende og mobiliserende. En masse bevægelser du måske ellers ikke vil få. Tænk på al den tid du bruger med hofterne og knæene i en 90 graders bøjning – på toilettet, når du spiser morgenmad, når du kører bil/tog/bus, når du sidder på kontoret, når du sidder i en træningsmaskine, når du spiser aftensmad og når du sidder på sengenkanten for at tage dine strømper af. Når du skal i seng på en lav madras vil du komme igennem nogle naturlige positioner som ofte kan forsvinde helt i vores vestlige verden.

Hård seng = mere bevægelse

En blød seng gør at du ligger “komfortabelt”. Det betyder at du kan ligge længe i den samme stilling = mindre bevægelse. En hård madras vil “tvinge” dig til at bevæge dig mere i løbet af natten. Det betyder ikke at du vågner og skifter stilling, du vil stadig få den søvn du har brug, men som bonus får du altså mere bevægelse.

Efter jeg er skiftet til den hårde madras vågner jeg ikke længere og er stiv i kroppen. Jeg har bevæget mig mere hele natten og er på den måde ikke præget af følgerne af immobilitet – STIVHED. Hele natten bliver som en blid yoga-time.

An external file that holds a picture, illustration, etc.Object name is tetm6245.f1a.jpg
Kenyaer sovende på en tynd madras -billede: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1119282/

Overgangsfasen vil selvfølge være forskellige fra person til person. Hvis du ikke har løbet i flere år vil du blive øm af at starte løb op igen. Uvante udfordringer for kroppen vil medfører ømhed. Derfor kan du forvente ømhed i overgangs/opstartsfasen med en hård madras. Kroppen vil med tiden tilpasse sig, åbne op og blive mere fri og genvinde naturlige funktion.

Ved at skifte din seng ud skal du ikke tænke på at afsætte ekstra tid til træningen. Du sover alligevel hver nat. Hvorfor ikke optimerer dette ved at udskifte sengen?

Læs mere

Hvis emnet interesserer dig kan du læse en spændende artikel om emnet her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1119282/. Det var en af de første artikler jeg faldt over i sin tid da min interesse for naturlig bevægelse blev vækket. Der er nogle spændende tanker og teorier i. Artikler kommer vidt omkring i forhold til forskellige sovestilling og var en øjenåbner for mig. Den slutter endda af med nogle siddende hvilestillinger som en ekstra bonus. Dem har jeg også skrevet lidt mere om her – naturlige siddestillinger: SID BEDRE, BEVÆG DIG BEDRE

GODNAT OG SOV GODT. Sov mere naturligt og lindre dine smerter uden at bruge ekstra tid på det.

/Thomas

 

Reklamer

One thought on “Sov godt, sov mere naturligt og lindre dine smerter

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s