Barfodssko/Minimalistsko – Inspiration

Som beskrevet i et tidligere indlæg er vores moderne sko langt fra hvad vores krop er designet til – Et skift til minimalist sko (fordi alm. sko er sundhedsskadelige). Sko kan påvirke hele kroppen, så en omstilling til barfods/minimalist sko vil hjælpe ikke bare fod og ankel, men hele kroppen til bedre funktion.

Da jeg først hørte om minimalist sko tænkte jeg fint, jeg har allerede er par. Mine gamle indendørssko. Så i starten gik jeg tilbage til en klassiker, Adidas Special, som har et godt greb, men den har faktisk en positiv hæl, relativ stiv sål og smal snude. Så egentlig ikke en minimalistisk sko.

Fleksible, lette sko med tynde såler, uden hæl, med godt greb og en bred tåsnude er det optimale at stræbe efter. Det kan være svært at få hele pakken. Jeg har flere par, nogle til hverdagsbrug andre er mere træningssko, nogle en kombi. Min rejse begyndte med Fivefingers. Efter råd, vejledning, research og afprøvning har jeg fundet frem til og afprøvet følgende mærker:

  • FiveFingers, fem flotte tæer. Hvis man kan se bort fra looket er det en sko som forstyrrer de naturlige bevægelser mindst muligt. De har en vibram sål med et OK greb. Kan klart anbefales som en rigtig god arbejdssko (vær klar på at du får er par kommentarer fra kollegaer). Og husk nogle sokker med som passer til skoen, så du undgår fæle lugte. Ellers kan skoen dog nemt vaskes i maskine (for mig kan de holde til 3 ganges brug uden sokker). Prisen er 700-1200 kr., men kan ofte fås på tilbud til 500 kr.

    wp-image-847361884jpg.jpg
    Fivefingers

 

  • Vivibarefoot har et bredt udvalg af sko til hverdag, fest, børn og træning. De par jeg har haft til træning slides hurtigt og har meget glatte såler når underlaget er vådt. Prisen er i den dyre ende, de har dog tit udsalg og at sammenligne med traditionelle løbesko er prisen ikke så gal igen (70-200 euro).
IMG_20170419_164622
Vivobarefoot

 

 

  • Feyiue/Kwon, den billigste mulighed (150-200 kr), dog ikke en rigtig barfodssko da tåsnuden er for smal. En taichi/kung fu sko, som også anvendes af bla. parkour-udøvere pga et godt greb. Den har en ok blød sål, men man får ikke den helt rigtige barfodsoplevelse med disse. Det kan dog være en billig start på din vej mod barfodssko og bruges som en omstillingssko fra mere stive og positiv-hælet sko. Mange Movement udøvere sværver også til denne sko og jeg kan bestemt også anbefale den til træning eller som en hverdags sneaker. Jeg har en 43 til træning og bruger størrelse 44 til hverdag for at få lidt mere plads til tæerne.
IMG_20170131_170622.jpg
Feiyue

 

  • TadeEvo, er at sammenligne med Fivefingers, det er en let (180 gram i str. 42), fleksibel sko med et rigtig godt greb. Der er ikke 5 tæer, tå snuden er en smule smal, men materialet er meget eftergiveligt. Designet er ikke det pæneste efter min mening, men som træningssko eller arbejdssko kan den anbefales. Den tynde og fleksible sål giver sublim fornemmelse for underlaget og er faktisk min favorit i forhold til at “de-formere” led og skabe optimale forhold for naturlige bevægelser i foden. De sælges for omkring 90-100 dollars.
screenshot_20170325-212229.png
TadeEvo

Se skoen i aktion og lær at træne dine ankler samtidig: Modstandsdygtige ankler

 

  • Lunasandaler er en mulighed når varmen lokker til at lufte foden. Her er der ingen smal tåsnude at klage over, ej heller en positiv hæl. Sålen er til den tykke side, men man kan stadig mærke sten og foden de-formeres efter underlaget. De forskellige modeller har forskellige sål-tykkelse og de fleste er med Vibram = godt greb. Jeg vil ikke anbefale dem til træning, men jeg har selv vandret i dem i flade DK og stejle Schweiz hvor de har gjort er helt ok stykke arbejde. De anvendes også af mange barfodsløbere. Bestemt værd at kigge nærmere på.
  • wp-image-4066705jpg.jpg
    Luna sandal

 

 

  • Xeroshoes, beNimble, Camper og Merrell er nogle mærker som jeg har endnu ikke prøvet, men jeg har dem i kikkerten.

 

Der findes mange flere mærker af barfodssko og sandaler. De har alle deres fordele og ulemper. Prøv dig frem selv. Nu har du i hvert fald lidt vejledning og ideer fra mig.

Og husk du kan jo altid træne i bare tæer!

Du kan også supplere barfodssko med siddestillinger på gulvet som strækker og smidiggør led og muskler i tæer, fod og ankel. Læs mere i Naturlige Siddestillinger – En guide til at komme i gang (E-bog)

/Thomas

Følge med også med på Facebook – www.facebook.com/bettermovefys – og tilmeld dig email-listen ved at sende en mail til info@bettermovefys. Så får du besked om åbne workshops, nye artikler og andre nyheder.

Reklamer

One thought on “Barfodssko/Minimalistsko – Inspiration

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s