Knæ – Er det farligt at bøje knæene helt?

“Gør sådan”, “gør aldrig dette”, “løft sådan”, “undgå at X”…. etc.

Vi har gennem vores liv støt på en masse ting og fået input fra forskellige mennesker (forældre, undervisere, trænere, etc.). Disse input har skabt nogle overbevisninger og formet vores mindset omkring krop, bevægelse og træning. Hvad er rigtigt og hvad er forkert?

De fleste har hørt: at knæene ikke måtte komme foran tæerne i øvelser som squat og lunges og man ikke må bøje mere end 90 grader i knæet (det kan det ikke holde til).

Split squat med maximalt bøjer knæ
Split Squat udført med maximalt bøjet knæ

I dag er de flere heldigvis gået væk den idé, men nogle holder forsat fast i den. Det sjove er at i lande i Asien har de ikke problemer med knæ, hofte og ryg selvom de bruge en stor del af tiden med fuldt bøjet knæ.

Squat positionen anvendes ofte i Asien.

Læs mere her: Squat – for din sundhed

Problemet med disse overbevisninger om at nogle bevægelser er farlige/skadelige er at det skaber frygt for bevægelse. Det har en masse negative konsekvenser og undgåelse er ofte ikke den bedste coping mekanisme.

Denne frygt holder mange fra at udfordre og bruge deres krop, hvilket i højere grad ville være beskyttelse end at undgå at udfordre bestemte kropsdele. Den eneste måden at blive bedre til noget på er at gøre det du vil være bedre til. Men hvis du er bange for en bevægelse – hvordan skal du så øve?

Hvis du tror det er farligt at bøje knæene helt – hvordan vil du så blive bedre til det?

Der findes ingen forkerte eller farlige bevægelser! Det er desværre en overbevisning vi har fået, men det er ikke sort og hvidt når det kommer til kroppen.

Derfor er nedenstående et godt udgangspunkt at starte med:

Isoleret set er der ingen bevægelse som din krop kan lave, som er farlig for den. Men du kan lave den for meget, for ofte eller for tungt – i forhold til hvad du er vant til. Alt hvad din krop er i stand til at gøre er, rent biologisk set, helt ok for den. Hvis det er uvant for dig, kan og bør du gå gradvis frem og øve dig.” – Jacob Beerman

Når du har tryghed i at kroppen kan og må – så kan du begynde en GRADVIS process som bygger dig op og optimerer din krop.

Se mere nedenunder i opslaget og følg med på Instragram:

Er dit knæ dårligt til at bøje? Hvad skal du så gøre? Undgå det? Så bliver det i hvert fald ikke bedre! Nej, du skal begynde at træne det op til at kunne bøje med specifikke tilpasset øvelser! Det er den eneste måde du kan få funktionen tilbage på!

Undgå at undgå!

Brug kroppen, så forstår du den bedre!

Træning og tryghed går i hånd i hånd i mine forløb. Jeg coacher din teknik og coacher dig til at genvinde troen på kroppen igen.

Hvad ville det betyde for dig at undgå operation? Stoppe med at tage smertestillende? At kunne fortsætte med at gøre det du elsker, uden at bekymre dig om dine knæ?

Læs mere om Online Coaching til knæ: Smertefri Knæ – Online Træning

/ Thomas Pretsch

Leave a Reply