Træ-Træning

Gør træningen til leg med Træ-Træning. En seriøs legende træning.

Træningen i træer er kompleks. Alle træer er forskellige. Forskellige tykkelser, længder,vinkler og antal af grene. Forskellige årstider og vejrforhold giver en ny dimension. Denne kompleksitet gør at dine bevægelser skal tilpasses, og dermed bliver din krop udfordret på en varierende måde og kan bygge sig alsidig stærk, robust og smidig.

Naturlig bevægelses improvisation. Naturen har alt hvad vi har brug for. Jeg bruger i videoen forskellige teknikker som hop, kravl, balance og klatre teknikker til at bevæge mig i træerne. Forskellige træer og forskellige vinkler vil indbyde til brug af alsidige og tilpasset teknikker. Gymnastik for kroppen, men også for hjernen som hele tiden skal arbejde på højtryk for at koordinerer bevægelserne.

Mennesker stammer fra arter som har udviklet sig i træerne. Vi har “arvet” en stærk gribe funktion i hånden, opretstående kropsstamme og skuldre med en fantastik bevægelighedsgrad. Klatre er en af de første bevægelsesfærdigheder som børn tilegner sig. Babyer udvikler klatreevner før de kan stå og gå. Børn over hele verden leger intuitivt i træer, det ligger i vores DNA, det gør os til stærkere mennesker. Det kan også gøre dig stærk!
At overvinde forhindringer i højden, kæmpe mod tyngdekraften og egen kropsvægt giver stor glæde og selvtillid.

Træningen vil kunne øge din styrke, balance og smidighed. Men også forbedre din opfattelse af kroppen, kontaktpunkter, spændingsniveau og timing.

Alt dette kan opnås med Naturlige Bevægelser. Det er en af de bedste måder at træne på. Du behøver ikke et fitnesscenter, maskiner eller vægte. Du behøver “bare” at bevæge dig som et menneske.

hanging. træning i træ. træklatring.

Lær det grundlæggende og lad naturen blive din træner

Før du begiver dig ud i træningen i træerne er det vigtig at have opbygget en grundlæggende stabilitet og styrke af led, muskler og knogler. Det at opøve bevægemønster og flow på flad jord er også en god forudsætning.
Når basis er på plads vil det gøre dig mere modstandsdygtig og bedre til at tilpasse dine bevægelser – du vil derved opleve mere frihed. Mere frihed giver nye muligheder og træningen vil hele tiden udvikle sig i takt med dine færdigheder.

Mere frihed = Mere leg = Mere glæde. Træningen bliver sjov og til en leg. Du bliver fri for at tælle sæt og reps og kilo og…

Hvordan kommer du selv i gang?

Du behøver ikke nogen specifik træning for at komme i gang. Du behøver ikke noget dyrt udstyr. Det er gratis og let at gå til.

En god måde at forberede kroppen på:

  • Kravle og rulle på jorden i forskellige retninger
  • Træne balancen på et faldet træ. Gå frem, baglæns og sidelæns
  • Hoppe/springe og løbe i mellem træer og grene i skoven
  • Hænge og svinge i lave grene

Når du starter din træning i træerne:

  • Start på de lave grene og træstammen
  • Husk det kan være sværere at klatre ned (undgå at komme for højt i starten)
  • Udforsk træerne i dit eget tempo. Sæt tempoet ned i starten.
  • Fordel vægten i arme og ben
  • Sikkerhed – tjek for døde og løse grene
  • Klatre barfodet (hvis dine fødder er i form til det)

Frygten for at komme til skade og forestillinger om hvad andre tænker om dig kan være en hindring for at komme i gang. Men når du er i gang vil glæden og friheden tage over..

Som fx her på en gåtur:

View this post on Instagram

1 min. stop på gåturen gav stimulering til krop og sind. Alle kneb gælder når der skal presses mere bevægelse ind i vores inaktive hverdag. En legende tilgang hjælper mig på vej. Selvom det bare er at klatre i er træ så giver det en masse værdifulde ting: + Eksplosivitet/power, kontrol, timing, koordination, udfordring af balance, synstræning, rum/retningssans og varieret alsidige led positioner. + Hjernestimulering. Nervesystemet og hjernen skal koordinere bevægelserne. Hjernen skal regne ud hvor meget og hvornår musklerne skal arbejde. Nye træer og naturområder giver nye udfordringer. Hjerne trives bedst med det nye. + Fokus/Mindfulness pga af førnævnte er der ikke overskud til at tænke på økonomi, job, tidsplaner eller andre ting som kan få vores tanker til at vandre. Du bliver nød til at være tilstede i nuet når kroppen skal bevæge sig igennem komplekse omgivelser. Lige modsat af "mindless fitness" på en crosstrainer med TV skærme. + Forbindelse til naturen på et mikroskopisk niveau. Vi lever i symbiose med bakterier og de er en vigtig del af vores immunforsvar. Vores sundhed afhænger af eksponering til alsidige bakterier for at kalibrer immunforsvaret. Noget vores moderne livsstil minimere muligheden for. Kom til åben træning lørdag kl. 10.00 i Odense. Vi træner på græsset og opbygger et solidt fundament for en alsidig krop så du kan gøre hvad du vil med din krop. Om det er at klatre i er træ, spille tennis, håndbold eller lege på gulvet og legepladsen med dine børn. Mere info i eventet på Facebook. /Thomas

A post shared by Thomas Pretsch, BetterMoveFys (@bettermovefys) on

Har du brug for inspiration eller individuel træning – KONTAKT

Find et træ: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1-FUqm623fiUo8FdTzyOFxwAv8VU

Et kort interview on træklatring:

qaudromanus tree

 

Reklamer

4 thoughts on “Træ-Træning

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s