Rygtræning

I mange år har hovedfokus for rygtræning været styrke og stabilitet. Hold ryggen helt lige. Hold dig så rank som muligt.

Mange mennesker prøver at presse kroppen til den stilling de tror er ideel, som et sæt byggeklodser stablet på hinanden. Men vi er ikke byggeklodser vi er levende organismer som løbende udskifter næringsstoffer og er i konstant forandring.

Jeg møder patienter som er bange for at bøje og bevæge deres ryg. Hvis jeg beder disse patienter lave “kat-krum-ryggen” vil man se at der ikke sker nogen intersegmentær bevægelse. Hele lænden bevæger sig samlet.

Kroppen tilpasser sig den belastning, som den udsættes for.

Hvis du aldrig bevæger dine led i ryggen vil de med tiden blive stive.

Leddende bliver usunde og smertefulde hvis der ikke sker bevægelse. Der skal bevægelse til for at ernære ledbrusken (dette er basis fysiologisk viden – brusken har dårlig blodforsyning og næringsstofferne skal mekanisk pumpes ind).
Hvis du holder din ryg ret altid, sker der ikke nogen ernæring af ryggensled.

Der er kun en måde at holde leddende sunde på – BEVÆGELSE!

Her anvendes spinal waves, spinal twist og segmentering af rygsøjlen blandt andet til at løsne og bevæge ryggen.

Træn med i Odense: Movement Undervisning i Odense

Reklamer

2 thoughts on “Rygtræning

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s