Ground Movements / Floorwork – bevægelse på gulvet

Der er mange fordele ved at returner til gulvet. Jeg har tidligere skrevet om fordele ved siddestillinger på gulvet – Sid bedre, bevæg dig bedre (arketypiske positioner).

Du kan læse mere herom i Naturlige Siddestillinger – En guide til at komme i gang (E-bog)

Der er også fordele ved at bevæge og træne på gulvet. Så denne gang vil jeg introducerer en syv minutters video omkring emnet, som lige er udkommet. Det er ikke en fuldstændig og dybdegående undervisningsvideo, men den giver en kort og god introduktion til emnet og kommer blandt andet ind på:

  • Evolution og udvikling.
  • Fald og Ukemi – “the art of falling”.
  • Bevægelse starter i rygsøjlen/kropkernen.
  • Bevægelses discipliner (kampsport, dans, parkour, Feldenkrais-metoden) som gør brug af gulvet vs moderne fitness med mangel på bevægelse. (Jeg har tidligere skrevet lidt om hvad jeg synes ægte fitness er – Ægte fitness – Natural Movement)
  • 2D vs 3D bevægelser.
  • Gulv-bevægelser som at rulle har mange fordele blandt andet giver det mobilitet og “massage” vs massage med foamroller.
  • Flotte klip med bevægelser fra børn, dyreverdenen og ikke mindst Ido Portal og insipiration fra Simon Thakour’s: Ancestral Movement.

 

Undslip det moderne livstils- og fitness-fængsel med begrænset bevægeudslag og lær at bevæge dig. Der er en masse fordele ved at skifte fra fitness-paradigmet til bevægelses-paradigmet. BetterMove / Thomas Pretsch tilbyder uddannelse i bevægelse som et koncept. Ground movements eller bevægelse på gulvet er bare et af temaerne som dækkes under Human Movement.

Nedenstående video viser et glimt fra en af mine egne sessioner. Bevægelserne er inspireret fra genre som dans som capoeria og undervisere som Ido Portal, Joseph Bartz og Tom Weksler. Jeg er langt fra tilfreds i forhold til kvaliteten af mine bevægelser som mange dansere vil gøre bedre, men jeg er helt tilfreds med fornøjelse, nydelse og det legende element i at bevæge mig og udforske hvad min krop kan på det glatte, våde og kolde underlag.

Jeg havde ikke forberedt hvilke bevægelser jeg ville lave. Jeg brugte cirka 20 minutter i sneen, uden en plan for hvad min krop skulle gøre, men lod bevægelserne komme. Alle bevægelserne er nogle jeg har prøvet før, isoleret, hver for sig. Nu lod jeg kroppen lede, improvisere og sammensætte bevægelserne. Så hvad du ser i videoen er ikke en koreografi men et resultat af et studie i bevægelse på gulvet / ground movements / floorwork eller kald det hvad du vil. Det er jo alt sammen bevægelse. Med tiden kan jeg vælge at bedre kvaliteten, raffinere og finpudse de enkelte elementer og på sidelinjen tilføje nye bevægelser som kan komme med i den sammen kogte ret og ændre udseendet, oplevelsen og mulighederne.

Brug kroppen, så forstår du den bedre.

/Thomas

PS.

Giv gerne feedback, forslag og del.

Hvis der er interesse for det vil jeg lægge instruktioner ud som kan hjælpe dig i gang med simple øvelser og bevægelser ala denne for eksempel:

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s