Lindre smerter i knæene ved at gå/løbe baglæns – Smertefri Knæ – Online Knætræning

Smerter i knæene kan være begrænsende og invaliderende. Det kan forhindre dig i at gøre de ting du elsker! Jeg ved det for jeg var selv engang forhindret i at udfører ting jeg elskede. Jeg frygtede om jeg nogensinde kunne komme til at løbe igen. Heldigvis har jeg fundet mange måder til at få lindret smerterne og genoptrænet knæleddets funktion og jeg har kunne slippe for at få en operation.

Nedenstående er et eksempel på en øvelse, som jeg anvender til mine online klienter, når de i starten skal have lindret smerterne i knæet. Denne øvelse er en måde lindre de værste/akutte smerter. Dette skaber en mulighed for at kunne genoptræne hurtigere. Så dette er ikke den komplette løsning, men det kan give dig en vej ud af smerten og herfra kan du tage næste skridt og opbygge styrke så du ikke bliver skadet igen.

Baglæns gang/løb på bakke.

Den korte forklaring: Det (koncentriske) arbejde musklerne udfører ved at gå baglæns kan på en måde anses som genopbyggende. Ved at træne på denne måde undgås det mere “skadende” (excentriske) muskelarbejde som er til stede i almindelig træning og løb fremad. Det at løbe baglæns kan derfor bruges som smertelindrende i startfasen.

Langsigtet er det dog fordelagtigt at træne musklerne og senerne op til at kunne håndtere det mere krævende arbejde. Dette vil være med til at forebygge tilbagefald samt forebygge nye skader.

Har du brug for specialiseret hjælp til dine knæ?

Online Coaching kan hjælpe dig i mål. Læs mere her. Har du spørgsmål?

Udfyld nedenstående:

Læs mere:

Backward Running can be used as a method for reducing injury and improving a variety of physical attributes deemed advantageous to sports performance. This includes improved lower body strength and power, decreased injury prevalence and improvements in change of direction performance following BR training.” Uthoff A, Oliver J, Cronin J, Harrison C, Winwood P. A New Direction to Athletic Performance: Understanding the Acute and Longitudinal Responses to Backward Running. Sports Med. 2018;48(5):1083‐1096. doi:10.1007/s40279-018-0877-5

Skriv et svar