Knæ – Smertelindrende træning (isometrisk træning)

Der er mange måder at lindre smerter på. I min optik er hvile, medicin, is og andre lignende tiltag ikke det mest optimale. Hvad sker der når du holder kroppen i ro? Den bliver svagere. Det kan godt være at smerten forsvinder, men du kommer tilbage svagere og på et lavere niveau og derfor er der risiko for at smerten vender tilbage.

Jeg vil anbefale en mere aktiv tilgang hvor du bruger kroppen. Lige meget hvor stærke smerter du har, er der er altid en måde du kan stimulerer kroppen på. Det stimuli kan gøre at kroppen bygger sig op og du derfor kommer tilbage stærkere. Selvom du har stærke smerter og dårligt at kan gå ned af trappen uden at mærke noget til dine knæ, så kan du starte med denne øvelse.

Isometrisk træning er statiske øvelser, der bruges i den indledende genoptræning til at smertelindre, styrke sener og muskler. Du skal starte med denne fase, hvis smerterne hæmmer dig i at lave mere dynamiske og krævende øvelser. Det vil altid være individuelt hvor meget du kan bøje i knæet, men sørg for at udfører øvelsen uden smerter. Hold positionen 60-120 sekunder i 3-5 sæt. I startfasen kan øvelsen udføres dagligt.

Ovenstående øvelse er simpel og kan give dig smertelindring. Den smertelindring kan give dig muligheden for at træne mere krævende øvelser på sigt og derved kan du komme tilbage stærkere end før.

Følg med på Instragram og Facebook for mere viden og flere øvelser.

Har du brug for individuel hjælp, vejledning og træning? Har du brug for specialiseret hjælp til dine knæ? Online Coaching kan hjælpe dig i mål. Læs mere her. Har du spørgsmål?

Skriv et svar