Siddestillinger – Sid ordentligt – for din krops skyld

Har du også tit fået at vide af dine forældre eller lærere at du skulle sidde ordentligt? Spørgsmålet er: Hvordan gør man det? En nepaleser vil måske side på hug og vente på bussen, en japansk kvinde vil knæle for at drikke te, og en thailænder vil måske læse lektier i skrædderstilling. Der er et utal af måder at sidde på – men for os vesterlændinge ender det ofte med en sofa eller behagelig stol med ryglæn.

I den vestlige verden med biler, busser, stole og sofaer er der mange som aldrig får knæene bøjet helt eller drejet hofterne maksimalt. Det er til gengæld en naturlig del af livet flere gange dagligt i lande hvor man fx spiser på gulvet og generelt ikke bruge stole. Unge som gamle mennesker i disse kulturer træner dagligt helt naturligt at komme op fra gulv til stående og modsat. På gulvet bliver der indtaget forskellige positioner (skrædderstilling / havfruestilling / knælestilling osv.). Også kaldet arketypiske positioner. Disse bevægelser og positioner er med til at ernære brusken i alle leddenes ”hjørner” og til at udfordre og vedligeholde leddenes bevægelighed og musklernes længde hele livet.

Læs mere: Sid bedre, bevæg dig bedre (arketypiske positioner)

 

Use it or lose it

Der kan være forskellige årsager til at bevægeligheden i hoften mindskes med årene. Blandt andet kan stillesiddende arbejde i samme position dag efter dag medvirke til at gøre dine hofter stive. Og det er ikke godt: Ud over problemer i selve hoften kan nedsat bevægelighed i hoften være årsag til øget bevægelighed i ryggen – og bevæger leddene i lænden sig mere end normalt, kan det resultere i smerter omkring lænden. Stive hofter og svag muskulatur i hoften kan også give problemer længere nede i kroppen, fx i knæene (det er derfor fysioterapeuter giver hofteøvelser til patienter med ondt i knæene). Bevægelse i leddene nærer knoglernes brusk – så slidgigt kan faktisk også hænge sammen med for lidt bevægelse.

Tænk engang på din egen hverdag: Bliver dine hofter aldrig bliver bøjet mere end 90 grader? Bliver de sjældent strakt helt ud? Bliver de roteret ud og ind, ført ud til siden og i det hele taget bevæget i alle de retninger de kan? For ellers bliver de med tiden stive og svage – og det bliver pludselig svært at sætte sig på gulvet og lege med (børne)børnene – for ikke at tale om at komme op at stå igen.

Du kan holde dine hofter smidige via bevægelsesøvelser, men ikke mindst også ved at tænke over hvordan du sidder. Der er ikke nogen rigtig eller forkert måde at sidde på. Variation er nøgleordet – læs mere om variation her: Variation – I din træning og livsstil

Prøv disse bevægelse for at løsne led og muskler i hofter og ben.

Læs mere om siddestillinger og hvordan de kan bruges til at hele dine skader, gøre dig smidig og smertefri i e-bogen Naturlige Siddestillinger – En guide til at komme i gang (E-bog)

 

Brug kroppen, så forstår du den bedre.

Tag kontakt hvis du er usikker og ønsker specifik hjælp til dit problem.
Jeg tilbyder privat undervisning/behandling, online coaching og workshops. Du kan også finde hjælp i Online Programmer.
For inspiration og mere viden følg også med på Facebook: www.facebook.com/bettermovefys – og tilmeld dig email-listen: http://eepurl.com/duU5nv. Så får du rabat og besked om åbne workshops og nye online programmer.
/ Thomas Pretsch

 

 

Inspiration kommer blandt andet fra Erwan LeCorre, MovNat, Katy Bowman, Philip Beach, Joseph Bartz mfl.

Reklamer

2 thoughts on “Siddestillinger – Sid ordentligt – for din krops skyld

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s