Hænge-øvelser – Hvorfor?

Online programmet med hænge-øvelser er klar. Tilmeld dig email-listen og få besked om nye programmer. Læs mere og køb programmet her: Hænge-øvelser – Online Program

 

 

 

Hvorfor hænge?
At hænge er en af de ting, jeg har oplevet, som har haft størst effekt på min krop. På samme måde som siddestillinger på gulvet kan åbne for bevægelighed i hofte, knæ og fod og spinal waves kan hjælpe til at genvinde ryggens bevægelighed, så kan det at hænge hjælpe overkroppen især skuldrene med at genvinde naturlige funktion. Samtidig med bevægeligheden bedres, så kan du opbygge en uvurderlig stabilitet og en styrke som kan tage den øvrige træning til nye plateauer.

Hænge-øvelser har altid været til stede. Hænge-øvelser ses i gamle gymnastikøvelser, gamle terapiøvelser. Det, at hænge, er overset i mange discipliner og som en form for træning. Det er forsvundet i mængden af fitness trends, nu støver vi det af og høster de gavnlige effekter.
Hvis det at hænge introduceres i den korrekte dosis og med rette tilgang, er nogle af fordelene ved at hænge:

• Skulder sundhed og terapi. Mange får sjældent åbnet helt op i skuldrene. Dette kan man opnå ved at hænge. Børn har denne frihed i skulderregionen og kan føre armen op, fordi alle ledende omkring skulderen har deres naturlige bevægelighed. Når denne bevægelighed mistes, kan det føre til en masse problemer omkring skulderne og som kompensation i andre led fx nakke og ryg. Denne bevægelighed kan genvindes ved at hænge og når det sker, lindres skuldersmerter ofte og mange operationer kan undgås.

• At hænge kan virke som forberedelse, fundament og støtteøvelse for trække-øvelser som fx pullups og klatring. Hvis du mangler fremgang i fx pullups eller frontlever, kan det at hænge aktivt skabe et stærkt fundament omkring skulder, skulderblad, rygmusklerne og greb, så du vil have en stærkere base at trække fra. Prøv at lægge mærke til din fremgang i pullups, når har været i gang med programmet i nogle uger.

• At hænge kan være med til at bedre performance af atletisk udfoldelse da alt væv fra hænder til fødder kommer under kærlig behandling af tyngdekraften – naturens egen kiropraktor. Herved vil det blive strakt, spændt ud og genoprettet i sine indre naturlige linjer. Det handler ikke altid om at blive stærkere. Nogle gange er det nødvendigt at mindske spændingen i visse områder for at tillade et større power output fra hele kroppen.

• At hænge er med til at opbygge grebsstyrke og udholdenhed. Ligeledes vil håndleddets og albuens fysiske samspil, stabilitet og styrke opbygges. I hæng 2.0 introduceres en arms hæng som vil opbygge en super grebsstyrke.

• At hænge strækker muskler, som er forbundet mellem skulderregion og lænderyg og kan derfor også have en gavnlig effekt på rygproblemer.

• Ribben og muskler omkring brystkasse vil blive udspændt og dette kan have en positiv indflydelse på evnen til at trække vejret.

Vi deler en masse ligheder med andre dyr og især aber. Det er ikke, fordi vi kan bevæge os, som aber eller vi skal bevæge os som aber, men der er noget at hente ved at hænge og svinge.
Hvis vi ser på designet af skulderleddet, forholdet mellem torso, skulderblad og overarm muskulaturens design og leddesign så kan vi kun konkludere at det stadig er muligt at hænge, svinge og klatre. En masse bevægelser som ikke er til stede i vores moderne kultur. Vi er meget fokuseret på at trække og skubbe med overkroppen. Kun få discipliner som gymnastik, parkour og klatring byder deltagernes kroppe på hæng og sving.
Børn laver ikke chinups, det er os voksne, som får dem til det. Børn vil hænge og de gør det naturligt. Tag et kig næste gang du er på legepladsen. Det er en funktion, som vi stadig bør udforske.

Screenshot_20180615-193903_01.png

Folk får aldrig hænderne over hovedet. Vi mister denne bevægelighed i kroppen. Dette kan give skuldersmerter og problemer længere nede i kroppen.
Vi har tidligere klatret i træer og klipper. Hænge, klatre og svinge. Vi er skabt til dette. Det kan hele skulderskader, genskabe skulderens stabilitet og bevægemønstre.
Det handler ikke om pullups, men om at hele skulderen og genvinde en naturlig funktion af skulder og hele overkroppen.

Ved naturlig bevægelse af skulder og arm skal skulderbladet have frihed til at bevæge sig og roterer med skulderen og armen. Hvis skulderbladet sidder “fast” kan der opstå smerter. Problemet er, at folk sjældent får hænderne helt over hovedet. På samme måde som vi mister adgang til at sidde komfortabelt på gulvet, fordi vi aldrig gør det og derfor mister bevægelighed i hofte, knæ og fod. Manglende bevægelighed kan give skuldersmerter og problemer andre steder, da kroppen skal kompenserer herfor. Vi kan heldigvis genvinde denne bevægelighed helt enkelt – ved at hænge.

Lær hvordan i online programmet, som findes i to udgaver: Hænge-øvelser – Online Program

20181023_155127_0001__01

Inspirationen til dette program kommer fra min interesse i Human Movement. Nogle af de undervisere som har inspireret mig er bl.a. Dr. Andreo Spina, Dr. Kirsch, Ido Portal, Erwan LeCorre og Katy Bowman.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s