Håndstands Træning – Hvorfor? Hvordan? Min vej til at stå på hænder

Hvorfor stå på hænder?

Der er mange grunde (for mig):

En udfordring, kan jeg lære det. Hele læringsprocessen i at stå på hænder. Der er op- og nedture og hvordan håndteres dette. Fx frustration ved at gå et skridt frem og to tilbage nogle gange. Jeg har ofte troede jeg var tæt på at kunne stå, men næste gang jeg trænede kunne knap holde balancen. Som med al læring er der ikke en lige vej, der er bump på vejen og hvordan håndteres disse (og kan man lære at håndtere dem bedre undervejs?)?

Se klip fra min rejse til at balancere på hænderne (september 2017 – maj 2018). Det var en lang rejse med mange fejlede forsøg. Til sidst lykkedes det.

Rent kropsligt er der gavnlige effekter. Håndled og skuldre styrkes især men hele kroppen skal samarbejde omkring at holde balancen. Terapeutisk vil det at arbejde hen imod at stå på hænder være med til at åbne stive skuldre op og øge stabiliteten, styrken og kontrolen (hvis man har den rette tilgang) og gøre håndled modstandsdygtig og robuste.

Der er mange måder at stå på og de forskellige stillinger kan være med til at øge kropsbevidstheden.

Det er forskellige grunde til jeg gerne vil lære at stå på hænder og jeg kan remse flere op. Men dem vil jeg spare dig for.

Jeg har altid gerne ville lære at stå på hænder. Men når jeg husker tilbage til idrætstimerne i folkeskolen var jeg bange for at sparke benene op og putte hovedet nedad og stå ved ribben. Vi fik ikke andet træning end dette. Nogle kunne, nogle have gået til gymnastik, andre var ikke bange osv. Men jeg var bange og fik nok fortalt mig selv at det var ikke noget for mig og det ville jeg aldrig lære.

Tiden gik og jeg kom ind på fysioterapi-skolen og kom i klasse med et par tidligere gymnaster. Jeg ville stadig gerne lære det. Der er et eller andet over at det at stå på hænder.

Gymnasterne havde lært det fra barnsben af og gav mig et par tricks, men jeg fejlede og fejlede og jeg havde andre ting som jeg gerne ville fx spille elite-golf og løbe 5 km under 19 minutter, klatre og lave Muscle-ups og… Mange andre ting. Så indsatsen for at lære at stå på hænder var for lille til at det lykkes.

Jeg begyndte samtidig at træne yoga og calisthenics. To træningsformer med egen kropsvægt og som begge har håndstand inkluderet. Som supplement trænede jeg gymnastisk styrketræning herunder forberende øvelser til håndstand (kropsfornemmelse og kontrol af linien i håndstand, hovedstand og øvelser til at forberede håndled og skuldre til at modstå belastningen). Jeg var tæt på at kunne, men manglede stadig det sidste.

Læs mere om min træningshistorie: Træning & Bevægelse – Min Historie/Udvikling

I april 2016 begyndte jeg til capoeria hvor håndstand også er en del af spillet. Jeg lærte her at gå lidt på hænder, men ikke at stå stille. Det er to helt forskellige ting.

Jeg i september 2017 besluttede jeg mig for at sætte håndstand som et mål. Og prioritere det. Jeg havde en masse viden selv og brugte dette, men fik ikke trænet effektivt nok (jeg var simpelthen for doven og for svag til at tage hånd om mine svagheder). Derfor søgte jeg hjælp til at få lavet et program og det hjalp min ven Pieter med, som har helt styr på at stå på hænder. Jeg startede 3. April 2018. Jeg trænede cirka hver anden dag, enkelte gange gik der 3-4 dage i mellem. Cirka i alt 9 minutter på hænder pr. session.

Det gav potte. Den 30. Maj 2018 ramte jeg næsten 50 sekunders fri håndstand.

Et par dage efter var det igen svært at ramme balancen.. frustrerende.. men det bliver oftere og oftere at jeg finder balancen og fornemmelsen.

Nogle eksperter i håndstand siger det er nemmere at lære at stå på hænder end at lære at skrive. De har nok ret. Tænk engang al den tid der gik med at gentage at skrive a, a, a, a… Linje op og ned.

Der går nok lidt tid før min håndtand er helt på plads og jeg kan ramme den 9 ud af 10 gange. Men det har været en spændende rejse. Målet var som sådan ikke noget specielt. Jeg følte ikke noget specielt efter at have stået i næsten 50 sekunder. Det handler mere om det jeg har lært og fået ud af det undervejs.

Matematisk kan en af lektionerne jeg har lært (som jeg godt vidste i forvejen) skrives:

Picture_20180610_161911892
Håndstands Træning

Denne ligning har jeg tidligere brugt til at “hele” gamle skader og ubehag i mit knæ, hofte og ryg gennem brug af naturlige siddestillinger. Det skete ikke på en dag, men gennem konsekvent arbejde over tid. På samme måde blev min skulder ikke bedre at at hænge en enkelt gang, men gjort ofte over tid fik jeg åbnet op for den naturlige bevægelighed og gammel spænding, tyngdefornenmmelse og ubehag forsvandt.

En anden lektion er at få hjælp af en coach til at se eller hjælpe med at fokusere/prioritere at løfte de svage områder.

Ønsker du hjælp til at lære at bevæge dig? Ønsker du at lære at stå på hænder? Eller at lave en muscle-up? Eller hele gamle skader og ubehag eller lignende? Så kontakt mig og jeg vil hjælpe dig på din vej med program, øvelser, skadesforebyggelse mm.

Du behøver ikke træne flere timer om dagen for at lære det eller mærke effekt. Jeg brugte 15-20 minutter hver anden dag på at stå 9 minutter på hænder.

KONTAKT mig for at få hjælp.

Reklamer

2 thoughts on “Håndstands Træning – Hvorfor? Hvordan? Min vej til at stå på hænder

  1. Hej Thomas,
    Først og fremmest tillykke med den fine fremgang på din håndstand. Det kommer man ikke sovende til :-).
    Spændende refleksioner om en process, som VIRKELIG kan være en udfordring særligt på det mentale plan. Jeg giver dig helt ret i at en håndstand, modsat styrkemomenter, kræver en ret høj frekvens for at give udslag. Jeg plejer at sige til mine egne kunder, at hvis du “kun” har 1 time på en uge til at træne håndstanden, så er det bedre at lave 3 x 20 minutter end 1 x 1 time.
    Anyway tak for nogle spændende refleksioner. Fortsat god fornøjelse med træningen. Det kunne vægt skægt at stikke hovederne sammen til noget træning på et tidspunkt :-).
    Mvh. Niels

    Like

    1. Hej Niels

      Tak for din besked. Det var en lærerig proces og spændende. Så tænkte jeg ville dele den med andre.
      Der er mange måder at nå i mål på – men en af grundende til at jeg endelig fik det lært var at jeg prioriteret det, skrev dagbog og gav der opmærksomhed.

      Jamen sig endelig til hvis du kommer forbi Odense en dag – så lad os aftale noget træning. Det kunne være interesserant at udveksle erfaringer.

      Vh. Thomas

      Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s