Skulderskade – Hvordan Skal Den Genoptrænes?

Jeg har for nylig haft besøg af en patient som har været faldet og slået sin skulder. Resultatet var smerte, hævelse og misfarvning. Intet var brækket eller gået af led. På grund af smerterne har patienten ikke haft armen løftet over vandret i 5 måneder og har stadig smerter.

Patienten havde været ved lægen efter noget tid da der ikke spontant blev bedre og fik et par øvelser. Øvelserne var sving/penduløvelser. Øvelser som sjældent giver mere end 45 graders bevægelse. Der er nogle gode øvelser i starten for at mindske hævelsen og fremme heling. Men på lang sigt er det ikke nok. I dette tilfælde havde patienten gået og lavet disse i øvelser uden at mærke bedring – hun kan stadig ikke løfte armen over hovedet. Hvorfor ikke?

Du bliver hvad du træner. Kroppen tilpasser sig den belastning (eller den manglende belastning) som den udsættes for. Hvis du aldrig løfter din arm over hovedet vil du miste den bevægelighed, langsomt men sikkert.

Når smerten har stået på i længere tid kommer flere faktorer i spil blandt andet frygt. Frygten for bevægelse. Er skaden helet op? Må jeg løfte armen? Er der noget som kan gå i stykker? Mange spørgsmål kan komme op. Frygten kan fører til mindre bevægelse og dermed nedsat funktion, stivhed og måske mere smerte. En ond cirkel.

Sving/pendul øvelser er gode. De har sin plads, men for at genvinde normal funktion skal der arbejdes med bevægelser som stiller krav til det som skal genvindes. Hvis man har megen kropserfaring kan man måske gøre det selv. Hvis ikke er der hjælp at hente her: SKULDER KLINIK

Hvordan skal en skulder genoptrænes?

Der er ikke nogen øvelse som er bedre end andre. Der er ikke en øvelse som kan kurér alle skulderlidelser. Det kommer altid an på hvorfor, hvornår, hvordan og hvor meget. Det er individuelt og handler om kontekst.

Hvis du døjer med skuldersmerter og selv vil forsøge at afhjælpe det kan du prøve hænge øvelser – Hæng og hel din skulder | Skuldertræning & Terapi eller disse elastik øvelser – Skuldertræning med elastik.

Eller du kan få individuel og skræddersyet undersøgelse og behandling – SKULDER KLINIK

Skuldersmerter
Skuldersmerter efter idrætsskade, fald eller lignende – få hjælp.

Læs mere om skulderen:

Skuldersmerter? Mindre Kniv, Mere Bevægelse – Undgå Skulderoperation

SKULDERSMERTE – TJEK DIT SKULDERBLAD

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s