Smertefrie knæ med simple siddestillinger (til fx meniskskade og slidgigt)

Alt i kroppen er forbundet. Meniskerne og senerne eksisterer ikke i isolation. Kroppen hænger sammen som en helhed. Hvis din hofte ikke kan roterer som en hofte er designet til kan belastningen gå i knæet og provokere sener og menisk. Hvis musklerne på bagsiden af benet ikke kan slappe af eller aktivere med den rette timing kan det give problemer med knæet og fx forbindelsen til menisken.

Sådan kan vi kigge på de biomekaniske sammenhænge og fordybe os i dem, men det sjove er at selvom du er smertefri kan du godt have en meniskskade hvis du fik dit knæ skannet. Det vil altså sige at du har en skadet/ødelagt menisk men ingen smerter. Smerte og skade hænger ikke altid sammen. Det samme er gældende for slidgigt og i andre led og diagnoser. Man kan også have smerter uden at have en skade. Hvad skal man så gøre hvis man har smerter? Smerte er i sig selv meget kompleks.

Studier som undersøger effekt af forskellige behandlingsformer viser at operation ikke er bedre end træning og omvendt. Hvad kan man så gøre? Jeg vil altid se på situationen, konteksten og det individuelle problem. Vi kan lave en masse studier, men i sidste ende er vi alle forskellige. Men vi er også ens på mange punkter og en ting som jeg ofte vil anbefale for at lindre smertefulde knæ er:

At øge bevægelighed, styrke, funktion og ikke mindst troen på at dit knæ kan (og må) bevæge sig. Det vil hjælpe de fleste.

Det kan gøres på mange måder. Du kan strække musklerne hver for sig, styrke dem isoleret i maskiner og med elastik os så videre. Men… Du kan også gøre det hele på en gang. Undgå at adskille tingene. Kroppen hænger som sagt sammen og fungere som en enhed. Vi har adskilt den for at bedre kunne forstå den, forklare om den og skrive bøger om den. Men vi har glemt at sætte det hele sammen igen.

Denne bevægelse kan hjælpe de fleste godt på vej:

Ved at udfører denne bevægelse kommer du igennem tre af de siddestillinger som gennemgåes i E-Bogen om Naturlige Siddestillinger.

Hvis du ikke kan bevæge dig fra stilling til stilling kan du starte ud med at se om du kan få adgang til hver af disse tre stillinger for sig. Det kan være du skal aflaste stillingerne ved at bære noget af vægten i armene (støtte i gulvet) eller bruge puder til at mindske hvor meget ledende er i yderstilling.

Hvilken bedre modalitet end at bruge disse siddestillinger til at genvinde bevægelighed, styrke og naturlig funktion af kroppen?Stillinger som vi bruger fra barnsben. Stillinger som ældre i mange kulturer indtager dagligt med lethed. Stillinger som vi har mistet i vesten. Stillinger som vil finjustere din krops funktion.

SAMSUNG CSC
naturlige siddestillinger squat

SAMSUNG CSC

Ovenstående sætter også et stræk på strukturer fra din storetå og op i gennem underbenet. Stillingen kan være god at arbejde med hvis du har problemer med svangen, fasciitis plantaris (hælspore) eller lignende.

SAMSUNG CSC
Kan dit knæ bøje fuldt? Hvis ikke mangler du fundamental naturlig funktion. Funktion som kan genvindes via Naturlig Siddestillinger og på den måde kan du hele dit knæ og fx undgå operation.

Meget simpelt. Meget potent for løbere, crossfittere, yogiere, idrætsudøvere og mennesker generelt. Med den rette tilgang vil de fleste have gavn af disse stillinger (visse diagnoser og folk med fx kunstige led kan ikke forvente positive effekter og kan ikke anbefales at udføre disse).

For 5 år siden havde jeg svært ved at indtage nogle af disse stillinger. Det provokerede mit ene knæ. Det knæ som jeg i forvejen havde problemer med. Med tiden har jeg fået åbnet op for bevægelighed, øget styrken, fået den fulde funktion tilbage (knæet kan bøje helt) og ikke mindst troen på at det må bøje fuldt selv om en ortopædkirurg mente det nok skulle opereres og menisken var beskadiget.

Ønsker du at hele dit knæ og gøre det funktionsdygtigt igen?

Få hjælp til at komme i gang i min E-Bog eller kontakt mig for personlig eller online coaching.

Brug kroppen, så forstår du den bedre.

/ Thomas Pretsch

Human Movement. Følg også med på Facebook – www.facebook.com/bettermovefys – og gruppen https://www.facebook.com/groups/bettermovefys/ – tilmeld dig også email-listen http://eepurl.com/duU5nv. Så får du besked om åbne workshops, træninger, nye artikler og andre nyheder.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s