Doktoren anbefaler at hænge ved skuldersmerter

At hænge kan gøre dine skuldre mere modstandsdygtige og fleksible, og når skulderen giver problemer, er noget af det bedste man kan gøre, at genvinde naturlig funktion, bevægelighed og tro på sin egen skulder.

Det kan være svært at finde årsagen til skuldersmerter. Der er nemlig ikke nødvendigvis sammenhæng mellem scanningssvar, testresultater, strukturskade og smerte. Vi kan opremse latinske navne, teste, scanne og nær-undersøge specifikke områder af kroppen, men kroppen er kompleks. Så kompleks at vi nok aldrig kommer til at forstå den fuldt ud gennem forskning, modeller og teorier. På den anden side er kroppen også meget simpel: Den tilpasser sig efter behov – det vil sige de belastninger som den udsættes for (eller ikke udsættes for). Hvis armen fx aldrig føres over hovedet, vil vi langsomt miste den bevægelse.

At mange af os har mistet evnen til eksempelvis at få armene helt op over hovedet, kan der være mange årsager til. Skulderen består af mange ledbånd, muskler og knogler, som har forbindelse til nakke, bryst, kraveben, skulderblad, ryg og bækken. Det betyder at mange ting kan påvirke skulderens funktion. Skulderblad, kraveben og brystryg skal bevæge sig frit når armen bevæger sig, og musklerne skal tillade dette. Alle disse faktorer kan med fordel undersøges og behandles hos en fysioterapeut med speciale i skulderproblematikker.

Som fysioterapeut er min fornemste opgave at hjælpe patienten med at genvinde naturlig funktion. En simpel måde at vedligeholde eller genvinde bevægeligheden i skulderen på, er at hænge. Vi kan påvirke alle ledbånd, muskler, led og strukturer på én gang ved at hænge. Det kan bruges til at afhjælpe skulderskader, men også som forebyggende træning for at holde fremtidige problemer væk. At hænge er noget vi har nedarvet fra vores forfædre og slægtninge, som har udviklet sig i træerne. Vi har stadig (stort set) samme opbygning i skulderleddet. Børn gør det naturligt: De hænger, svinger og klatrer når de får muligheden. En stræben mod denne naturlige bevægelighed kan sandsynligvis være med til at afhjælpe skulderproblemer, hvis det udføres, doseres og skaleres korrekt.

En af de undersøgelser der bakker dette op, er scanninger fra det amerikanske Kirsch Shoulder Institute, der viser at et område i skulderen efter en periode med hænge-udspændingsøvelser gradvist bliver re-modelleret og derved giver mere plads til skuldersenerne. Et studie fra samme sted har påvist stor positiv effekt hos skulderpatienter der lavede hænge-udspænding, kombineret med styrketræning. Hør ortopædkirurgen Dr. Kirsch aka Dr. Hæng fortælle lidt om det hele her:

Er det ikke fantastisk med en kirurg som har andre behandlingsmetoder end operation?

Jeg har lavet en kort guide til hvordan du komme i gang med at hænge og lindre dine skuldersmerter. At hænge har hjulpet mine skuldre mere end noget andet. Jeg har haft erfarne fysioterapeuter til at vejlede mig i øvelser, jeg har strukket ud, styrketrænet, fået akupunktur osv. Intet har haft samme effekt som da jeg begyndte at hænge. Læs mere om hvordan du kommer i gang: Hæng og hel din skulder

Til dem der mere interesseret vil jeg anbefale bogen og denne ekstra video:

Udover skulderne vil hæng gavne håndled, albue og ryg især. Det er så simpelt. Hæng afslappet. Glem kiropraktoren, glem operationsbordet. Tyngdekraften tager sig af det.
Selvfølgelig er hænge øvelser ikke en magisk pille som kan hele alt, men den kan være en vigtig brik i puslespillet. Det bedste resultat opnås altid ved en individuel vurdering, tilgang og behandling hvor der ses på konteksten.
Jeg har har et online skulder/hæng-program på vej. Få besked når det udkommer. Følg med på Facebook – www.facebook.com/bettermovefys – og gruppen https://www.facebook.com/groups/bettermovefys/ – tilmeld dig også email-listen http://eepurl.com/duU5nv. Så får du besked om åbne workshops, træninger, nye artikler og andre nyheder.
/Thomas
Læs mere om skulderen og hør hvad en af verdens førende eksperter, Dr. Jeremy Lewis, fortæller:

 

Screenshot_20180615-193903_01.png
Hænge-øvelser for dine skuldre.

 

More info:
Contact:
info@bettermovefys.dk
Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s